יום שישי 26 אפריל 2024   כניסה למערכת  
 טקסט חופשי

 

תיכון עירוני כללי רמז

בני-ברק

תוכנית חברתית תשע"ט

בתיכון "רמז" פועלת תכנית חברתית ענפה אשר מבטאת את החזון הערכי הבית ספרי.

התכנית החברתית מדורגת לאורך שש שנים מכתה ז' ועד י"ב וחושפת את התלמיד, בכל שכבת גיל, לתכנים ומיומנויות המתאימים לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.

 

 

כיתה ז'

 מעבר לחטיבת הביניים, שורשים.

 הכיתה כקבוצה חברתית


כניסה לבית ספר חדש מלווה בחששות, שיסודם בהגדרה מחודשת של המעמד האישי. תלמיד בחטיבת הביניים אין משמעו תלמיד ביסודי, ולחילופין - אין משמעו תלמיד בחטיבה העליונה. הדרישות הלימודיות בחטיבת הביניים תובעניות יותר מאלה שחווה התלמיד בבית הספר היסודי; אוכלוסיית בית הספר גדולה יותר, תלמיד פוגש מספר גדול לעין ערוך של אנשי צוות חינוכי. כדי להקל את המעבר חשוב שהתלמיד יכיר את הסביבה האנושית ואת הסביבה הפיזית שהן חדשות ובלתי מוכרות לו. לפיכך נודעת חשיבות רבה לבניית הכיתה כקבוצה חברתית. תהליך זה כולל: היכרות בין התלמידים, תיאום ציפיות ובניית הבסיס לנורמות של התנהגות, של למידה ושל התחשבות הדדית. חשוב לתת מקום מיוחד להיבט זה משום שהוא תנאי מרכזי להשתלבות התלמיד בבית הספר וליצירת אקלים של צמיחה.

כיתה ח'

 בניית עולם החברות

 בית הספר כארגון חברתי .


כיתה ח' היא הכיתה האמצעית בחטיבת הביניים; התלמידים יצרו קשרי חברות כיתתיים והם פנויים להעמקת הקשר עם החברים בשכבת הגיל ועם קהילת בית הספר. הסוציולוגיה מגדירה את האדם כיצור חברתי, החי בקבוצה. על כן, התנסות ולמידה של חיים בקבוצה הינה צורך קיומי ומכשיר חברתי להעמקת הקשרים הבין-אישיים ולפיתוח כישורים חברתיים ומיומנויות תקשורתיות. פיתוח מיומנויות כגון: הידברות, קבלת השונה, תרבות של שיחה ודיון, פתרון קונפליקטים ועוד, ישפיעו על תפקוד התלמידים במערכת הבית-ספרית, בקהילה ובחברה. התכנית החברתית בשנה זו תתמקד בבניית עולם החברות ובראיית בית הספר כארגון חברתי. שני תהליכים אלה, במקביל ללוח השנה ולתהליך ההתבגרות וההשתלבות בבית הספר, ונותנים מענה לצורך הרגשי והקוגניטיבי של התלמיד.

 

כיתה ט'

 סיום חטיבת הביניים – הכנה לחטיבה העליונה

 בית הספר, הקהילה, השכונה


בכיתה ט' מסיימים התלמידים את חטיבת הביניים ובסופה הם עוברים לחטיבה העליונה. התוכנית בכיתה ט' מתרכזת בהבנת מקומו של המתבגר בקהילה ובחבר, הדגש מושם על טיפוח השותפות, המבוססת על אחריות הדדית ועל מערכת זכויות וחובות במעגלי הבית, בית הספר והקהילה. מסגרת בית הספר מזמנת לתלמידים התנסות הלכה למעשה בתהליכי ניהול עצמי על בסיס עקרונות דמוקרטיים, כגון: יצירת פורומים להבעת דעות, לקבלת החלטות ולקביעת משימות משותפות. בשלב זה חשוב לטפח מנהיגות צעירה ומשפיעה, ולהקנות לתלמידים אמות מידה ערכיות בבחירת נציגיהם. לשם כך אנו מסייעים להם בגיבושם של נורמות ונוהלי פעולה שישפיעו על ההתנהגות בין כותלי הכיתה ובית הספר. בשנה זו על התלמידים לבחור את המשך מסלול לימודיהם, על כן אנו עוסקים בתהליך קבלת החלטות. גם המודעות לבחירה היא מרכיב חשוב בתהליך רפלקטיבי זה, שבו בוחר הפרט מסלול לימודים העונה לצרכיו, ואף שוקל את המסגרת הלימודית שבה יוכל לתת ביטוי לכישוריו וליכולותיו.

כיתה י'

 מעבר לחטיבה העליונה, קבלת תעודת הזהות בחינות בגרות

 פעילות מתמשכת בקהילה, התוכנית "מחויבות אישית"

 ככיתה שמתחילה את שנתה הראשונה בחטיבה העליונה צריכים התלמידים להכיר את תקנון בית הספר ולהיות שותפים בעדכונו, וכן לקחת חלק בבחירות למועצת התלמידים, כבוחרים וכנבחרים. במרכז הפעילות החינוכית-חברתית בכיתה י' עומדת התוכנית "מחויבות אישית - מעורבות בקהילה" שבמסגרתה תורמים התלמידים שעתיים שבועיות מזמנם לפעילות בקהילה הסובבת אותם. התוכנית מתבססת על התנסות מעשית של התלמיד, ומאפשרת תרגום מעשי של הערכים הנלמדים בכיתה - נתינה, עזרה לזולת ויצירת מחויבות לצורכי הפרט והחברה. בשעות החינוך שתוקדשנה לנושא זה יכינו מחנכי הכיתות את התלמידים לקראת הפעילות, ילוו אותם במהלכה, ויעברו איתם את ההתנסות לקראת סיומה. תלמידי כיתות י', בני ובנות השש עשרה, מקבלים במהלך השנה את תעודת הזהות שלהם. זוהי הזדמנות חינוכית לעסוק במשמעויות של היות התלמיד חלק מהחברה הרחבה. שילובה של התוכנית החינוכית "להיות אזרח" בתוכנית "מחויבות אישית" מכוונת להרחיב את הפרספקטיבה החברתית שלהם, לחזק בקרבם את תחושת ההשתייכות והנאמנות למדינה ולחוקיה ולעודדם לאזרחות פעילה. מאוחר יותר ניתן יהיה לבסס על ערכים אלה את הנכונות לשרת בצה"ל. בשלב זה מתחילות בחינות הבגרות; בשעות החינוך יש מקום לעסוק בנורמות של טוהר הבחינות.

כיתה י"א

 שלבים ראשונים בהכנה לקראת גיוס לצה"ל, התמודדות עם בחינות בגרות.

 החברה הישראלית כחברה רב תרבותית.

 

בכיתה י"א, לאחר קבלת תעודת הזהות ושנת הפעילות במסגרת המחויבות האישית, יש מקום להעמיק את הדיון בזהות הקולקטיבית, ולהרחיב את נקודת המבט לכלל החברה הישראלית כחברה רב-תרבותית, בה חיים זה לצד זה: דתיים וחילוניים, ערבים ויהודים, ותיקים ועולים חדשים ועוד. המטרה החינוכית היא להעמיק את הדיון בערכים כגון: הכרה בפלורליזם, מתן כבוד לזולת, מעורבות חברתית והתנדבות - על מנת להגשים חיים ביחד במדינת ישראל, תוך שימור המרכיבים המייחדים קבוצות ומגזרים בחברה זו. התוכנית "נכונות לשירות ומוכנות לצה"ל" מדגישה כי השירות בצה"ל הינו זכות וחובה אזרחית. בשנה זו מכינה תוכנית ההכנה לצה"ל את התלמיד לקראת תהליכי המיון שהוא יעבור על ידי הצבא; היא מזמנת לו מידע על תהליך הגיוס, על מסלולי השירות לבנים ולבנות, ומציעה לו התנסות ב"שבוע הגדנ"ע". תלמידי כיתה י"א ניגשים לבחינות הבגרות; חשוב לדון עימם במשמעות הבחינות עבורם ובסוגיות הנוגעות לשמירה על טוהר הבחינות.

 

 

כיתה י"ב

 לקראת גיוס לצה"ל, בחינות בגרות, סיום הלימודים כסיום שלב בחיים

 החברה הישראלית


שכבת י"ב היא השכבה הבוגרת בבית הספר. הפרספקטיבה החברתית של התלמידים רחבה הרבה יותר ומאפשרת דיון בסוגיות אקטואליות, מוסריות ואזרחיות הנוגעות לאופיה היהודי דמוקרטי של מדינת ישראל. לצד אלה מעסיקות את התלמידים שאלות הנוגעות לגיוסם לצה"ל, ליציאה מהבית ולצורך להסתגל למסגרת הצבאית. ההיערכות לקראת הגיוס לצה"ל תובעת מן המחנך להקדיש תשומת לב ללבטים ולחששות שעמם מתמודדים התלמידים כפרטים וכחלק מקבוצה, המפתחת מידה רבה של לכידות ורצון לחיפוש מסגרת תמיכה והשתייכות גם מחוץ לכותלי בית הספר. נושאים מרכזיים במסגרת ההכנה לצה"ל הם: חיזוק המוטיבציה לשירות, דיון בשאלה שירות משמעותי בצה"ל - מהו, התמודדות עם קשיים במהלך השירות, שמירה על מוסר לוחמים, חשיפה למורשת קרב ועוד. תלמידי כיתה י"ב מכירים היטב אלו את אלו, הם מגובשים ופניהם לפרידה מהכיתה, מהחברים, מבית הספר וממערכת החינוך. חשוב לדון עמם במשמעותה של פרידה זו עבורם, ולעבד עמם את מגוון השאלות והתחושות העולות בהקשר זה, כגון: איך נפרדים? ממני נפרדים? מה לוקחים התלמידים איתם? מה הם משאירים מאחוריהם? ועוד.

 קישורים
 מסמכים
שחף מערכות מידע